Support Användare2018-10-18T09:33:56+00:00

Support för användare

Det nya smarta sättet att rapportera tid med mobilen – enkelt, snabbt och säkert.

Allt som behövs är en mobiltelefon och ett lösenord som du får med sms så snart din arbetsledare har lagt upp ett användarkonto för dig hos Nuba. Klockslag och platser för alla in- och utcheckningar rapporteras enkelt och bekvämt till din arbetsledare.

Om du har problem att komma igång eller om du inte hittar svaret på din fråga nedan, tveka inte att kontakta oss.

För att kunna rapportera tid från mobilen krävs ett användarkonto hos Nuba. Det är din chef som skapar det åt dig. När detta sker får du ett sms med ett lösenord. Så fort du fått SMSet kan du börja checka in och ut

Alla mobiler med svenskt simkort kan använda Nuba. För Iphone eller mobiler med android är det enklast att använda Nubas mobil-app.

Rapportera tid med mobilapp

  1. Ladda ner appen från App Store eller Google Butik.
    Enklaste sättet att hitta appen är att söka efter ”Nuba tid”
  2. Installera och starta appen.
    Logga in med ditt mobilnummer och det lösenord som du fått i SMS
  3. Checka in genom att välja aktuell plats och trycka på ”Checka in”.
    Tänk på att vara på den angivna platsen när du checkar in.
  4. Innan du lämnar platsen checkar du ut genom att trycka på ”Checka ut”.
    Om du vill kan du – innan du checkar ut – kan skriva anteckningar
    som skickas in till Nuba vid utcheckning

Rapportera tid med SMS

  1. Checka in när du är på plats genom att skicka ett vanligt SMS med texten in följt av mellanslag och platsens SMS-kod, exempel: ”IN 12” (utan citat tecken) till telefonnummer: 71200 eller om du har Comviq: 0737-49 44 40
  2. Innan du lämnar platsen checkar du ut genom att skicka ”ut” till samma nummer som ovan
    Om du vill bifoga en anteckning skriver du ”ut”+mellanslag+anteckning ex. ”ut
    jobbet klart”.

Se rapporterad tid

Du kan när som helst gå in i appen för att se rapporterad tid eller på på nuba.se och få tiderna i detalj:

  • Alla dina inrapporterade tider
  • Ta fram rapporter med arbetsplatser och tider för dig själv
  • Ställa in påminnelser, så du inte glömmer att checka in och ut

Logga in och använd ditt mobilnummer och lösenord för att logga in. Första gången du loggar in på nuba.se måste du byta till ett eget lösenord. Tänk på att om du byter lösenord ska du använda det nya även i appen.

Nuba rapporterar direkt alla in- & utcheckningar till din arbetsgivare. Via telenätet respektive GPS kan Nuba garantera att rätt position registreras och att du har varit på plats i tid.

Vanliga frågor

Hur gör jag för att se hur min arbetade tid?2017-02-08T10:38:33+00:00
  • Du kan se dina prel. tider under fliken ‘rapporter’ nuba.se eller i appen
Jag är orolig för att jag glömmer att checka ut och in2017-02-08T10:37:56+00:00
  • Om du använder appen, sätt på check-in och check-ut påminnelse (under inställningar i appen)
  • Alla kan få tidstyrda sms-påminnelser. Logga in på nuba.se och klicka på ‘mina inställningar’.
Jag har glömt att checka ut. Hur kan jag redigera min tid i efterhand?2017-02-08T10:37:29+00:00
  • Det beror på viken behörighet din administratör har gett dig. Om du saknar behörighet kan din administratör göra det. Tidpunkten ändras på nuba.se
Min mobil är inte tillgänglig. Hur kan jag checka in/ut?2017-02-08T10:36:58+00:00
  • Logga in med ditt mobilnummer och lösenord i en annan mobil som har appen installerad, glöm inte att logga ut från appen när du är klar. Tryck på ’Logga ut’ som du hittar genom att välja kugghjulet nere till höger
  • Logga in på nuba.se från en dator. Klicka på fliken ”arbetspass” och lägg till ny händelse genom att klicka på den gröna knappen med -+-. Ange plats och tidpunkt
Jag kan inte checka ut eller in för min mobil kan inte ta position.2017-02-08T10:35:58+00:00
  • Se till att positioneringstjänster, wifi och GPS är påslagna.
  • Kontrollera att du har kontakt med din operatör. Forsätter problemen försök få GPS-kontakt utomhus eller checka in/ut med SMS, se ovan.
Jag får ”kan inte kontakta servern” när jag försöker checka in/ut2017-02-08T10:34:54+00:00
  • Kontrollera att du har tillgång till internet i din mobil. (testa med tex aftonbladet.se) Om du inte kan få igång internet kan du checka in och ut med SMS, se ovan.
Platsen som jag skall checka in på saknas i listan över platser2017-02-08T10:34:14+00:00
  • Platsen är inte upplagd eller så har den tagits bort. Platser administreras från nuba.se av din administratör
  • Du finns med i en grupp där aktuell plats inte finns med, detta kan din administratör lösa åt dig
Jag kan inte välja någon plats när jag skall checka in2017-02-08T10:30:34+00:00
  • Om det inte finns någon plats upplagd kan du inte checka in. Din administratör kan lägga till nya platser på nuba.se
  • Du saknar dataförbindelse. Se till att du får dataförbindelse och öppna nuba-appen på nytt.
Hur gör jag för att få ett nytt lösenord?2017-02-08T10:29:58+00:00
  • Skriv ett vanligt sms med texten ”nuba reset” och att det skicka till nummer 71200 eller 0737-49 44 40 om du har Comviq.
  • Om du inte får något nytt lösenord, ring oss på 08-559 23 120 så löser vi det tillsammans
Jag kan inte logga in på nuba.se eller i Nubas mobil-app2017-02-08T10:26:50+00:00
  • Du har skrivit ditt mobilnummer fel. Det måste skrivas in på rätt sätt Ex: ”0707654321”
  • Du saknar konto hos Nuba. Se till att du läggs till som användare på nuba.se