En personalliggare som är riktigt lätt att komma igång med
Här kan du lösa hur du snabbt kommer igång med Nubas personalliggare oavsett vilken bransch ni tillhör.
Det första ni behöver göra är att aktivera personalliggaren för rätt bransch:
Gå in på ”Inställningar” och klicka sedan på ”Företagets inställningar”. Kryssa för ”Personalliggaren skall användas”, ange orgnr och välj om ni är inom bygg eller annan bransch. Glöm inte att klicka på ”Spara” när du är klar.
Personal på byggarbetsplatsen checkar in när de kommer och ut när de går
All personal verksam personal på arbetsplatsen skall finnas med i personalliggaren. Så det är viktigt att alla användare rapporterar in när de kommer och ut när de lämnar. För att underlätta detta är Nuba så lätt som möjligt för användaren. In- och utcheckning är bara ett knapptryck bort och det finns olika typer av påminnelser för att minska risken att glömma.
In och utcheckning görs enklast med vår app, den finns för Android och Iphone. Men det går också bra med SMS. Oavsett vilket sätt som används säkerställs mobilens position Läs mer på ”support för användare”
När skatteverket kontrollerar personalliggaren
Vid Skatteverkets kontrollbesök på byggarbetsplatsen kan alla som är incheckade på arbetsplatsen visa upp eller e-posta den samlade personalliggaren.
Ikonen ”PL” visas vid platsens namn när personalliggare är tillgänglig för platsen. För att denna ikon skall visas måste ni ha angivit ett värde i ”Skatteverkets-ID” för den aktuella platsen
Allt de behöver göra är att öppna Nubas app och klicka på platsens namn. Och om skatteverket vill ha den mailad till sig väljer användaren ”E-posta”.
Om skatteverket begär att få ut personalliggaren i efterhand görs detta från nuba.se.
- Logga in som administratör på nuba.se
- Öppna fliken rapporter och välj personalliggare
- Välj datum och sedan plats och klicka på hämta.