Vad händer om man inte har personalliggare?

Att inte ha personalliggare tillgänglig när en kontroll görs kan leda till kontrollavgifter och sanktioner.

Detta gäller för de branscher som har särskilda krav på sig att föra personalliggare, vilket är bland annat byggbranschen, tvätteribranschen och restaurangbranschen. Dessa branscher anses i större mån vara utsatt för svartarbete och kontrollerna som görs av Skatteverket är till för att bekämpa detta.

En av de mest omedelbara konsekvenserna om man inte har en personalliggare eller om personalliggaren inte är korrekt förd, är att företaget kan åläggas en kontrollavgift. En sådan avgift kan uppgå till 12 500 kronor för varje tillfälle då personalliggaren inte är tillgänglig eller korrekt. Om det dessutom saknas uppgifter om en enskild person, kan en ytterligare avgift på 2 500 kronor per person läggas till. Detta innebär att böterna snabbt kan bli mycket höga, särskilt om det finns flera personer som inte är registrerade korrekt.

Genom att föra personalliggare i Nubas digitala app slipper du oroa dig för reprimander. Allt registreras snabbt och smidigt och allt finns lättillgängligt i de fall Skatteverket gör ett kontrollbesök.


vad händer om man inte har personalliggare


Skyldighet att föra personalliggare

De branscher som har en skyldighet att föra personalliggare är byggbranschen, restaurangverksamhet, frisörverksamhet, kropps- och skönhetsvård, tvätteriverksamhet och fordonsservice. På en byggarbetsplats gäller särskilda regler vad gäller att föra personalliggare.

Företag inom byggbranschen har en tydlig skyldighet att föra personalliggare för alla personer som är verksamma på deras byggarbetsplatser. Detta gäller inte bara anställda utan också underentreprenörer och andra som arbetar på platsen. Personalliggaren ska finnas tillgänglig på arbetsplatsen och vara korrekt uppdaterad med information om vilka som arbetar där och under vilka tider.

Det är byggherren eller den som bedriver byggverksamheten som har ansvaret för att säkerställa att personalliggaren förs på ett korrekt sätt. Detta innebär att personalliggaren ska uppdateras dagligen och innehålla all nödvändig information. Om Skatteverket genomför en kontroll och upptäcker att personalliggaren saknas, eller att den inte är korrekt förd, kan detta leda till omedelbara påföljder.

Det är också viktigt att veta att även om företaget har en personalliggare, måste den vara lättillgänglig och kunna presenteras vid en kontroll. Detta innebär att om Skatteverket kommer på ett oannonserat besök, måste personalliggaren kunna visas upp utan dröjsmål. Misslyckas man med detta kan det också leda till böter och andra sanktioner.


Skatteverket gör besök

Skatteverket har rätten att genomföra oannonserade besök på byggarbetsplatser för att kontrollera att lagen om personalliggare efterlevs. Under dessa kontrollbesök kommer de att granska personalliggaren och säkerställa att alla personer som är verksamma på arbetsplatsen är korrekt registrerade. Om det finns brister i hur personalliggaren är förd, eller om den saknas helt, kan Skatteverket som sagt utfärda kontrollavgifter på plats.

Kontrollavgiften på 12 500 kronor är standard för att inte ha en korrekt förd personalliggare. Om det finns fler fel, som att enskilda personer saknas i liggaren, kan det tillkomma 2 500 kronor per person. Dessa avgifter är till för att säkerställa att företag inom byggbranschen följer reglerna och håller sina arbetsplatser lagliga.

Det är också värt att notera att Skatteverket kan göra uppföljande besök om de upptäcker brister vid det första besöket. Om företaget inte har åtgärdat de identifierade problemen vid ett senare besök, kan detta leda till ännu högre böter och i vissa fall även rättsliga åtgärder.


Förenkla med en elektronisk personalliggare

För att undvika de problem som kan uppstå vid bristande hantering av personalliggare, har många företag inom byggbranschen valt att använda en elektronisk personalliggare. En elektronisk personalliggare förenklar processen med att föra personalliggare genom att automatisera registreringen av närvaro och frånvaro. Detta minskar risken för mänskliga fel och gör det enklare att hålla personalliggaren uppdaterad och korrekt.

En digital personalliggare från Nuba förenklar er vardag och kan användas både som underlag för skatteverket, men även för utbetalning av lön, planering av arbetsinsatser och för att minska kostnaderna för löneadministration.

Nubas elektroniska personalliggare kan också integreras med andra system som används på bland annat byggarbetsplatsen, vilket ger en effektivare hantering av arbetsplatsens administration. Genom att använda en elektronisk personalliggare säkerställer man att alla nödvändiga uppgifter finns tillgängliga för Skatteverket vid en kontroll, vilket kan minska risken för böter och andra sanktioner.

Dessutom sparar en elektronisk personalliggare tid och resurser genom att förenkla processen med att registrera och övervaka närvaro på arbetsplatsen. Detta är särskilt viktigt för större byggarbetsplatser med många verksamma personer, där det annars kan vara svårt att hålla reda på alla som är närvarande.

Visar hur det ser ut när en medarbetare är incheckad via automatisk tidrapportering via appen.

Ladda ner appen