Personalliggare app med automatisk in- och utcheckning
Enklaste sättet att uppfylla skatteverkets krav är att använda Nuba. Med Nuba förs personalliggaren helt automatiskt. Medarbetarna behöver bara närma sig arbetsplatsen med mobilen i fickan för bli automatiskt incheckade och när de lämnar blir de naturligtvis automatiskt utcheckade. Lättare kan det inte bli!
Nuba erbjuder inte bara marknadens bästa och enklaste elektroniska personalliggare app, ni får dessutom tidrapportering så att ni enkelt få ut arbetstider. Och för dig som är chef finns möjligheten att i appen och på webben vilka som är på plats just nu.
- Personalliggare i enlighet med skatteverkets regler
- Perfekt för er med utländsk personal som saknar BankID
- Positionering – Se teamet på karta
- Godkänd av fackförbund för tidrapportering.
- Helt automatisk – räcker att ha mobilen i fickan
Bygg
Verkstad
Restaurang
Livsmedelsgrossist
6 snabba steg för att komma igång med personalliggaren
Registrera företagskonto
Det första ni gör är att registrera ert företagskonto i Nuba. Det är enkelt och ni testar gratis i 30 dagar.
Lägg upp arbetsplats & användare
När kontot är skapat får du ett SMS med lösenord. Då loggar du in på nuba.se från en dator och lägger upp en eller flera arbetsplatser.
Stämpla in och ut
Nu är det bara att sätta igång. Användarna sköter personalliggaren genom att checka in och ut med sin mobilapp. Om de vill kan de slå på automatisk in och utcheckning.
Status just nu
De som är administratörer i Nuba kan alltid i appen eller på webben se vilka som är incheckade just nu.
Vid skatteverkets kontrollbesök
När skatteverket kommer för kontroll visar vem som helst av de incheckade användarna enkelt upp personalliggaren i sin mobil.
Ta ut tider för löner & fakturering
Nuba fungerar även som stämpelklocka, så vill ni ta ut rapporterad tid som underlag för löner och fakturering gör ni det enkelt.
Bra att veta om personalliggare
- Den ska visa tydligt vilka personer (namn och personnummer) som är verksamma i näringsverksamheten och vilken tid de är verksamma
- För byggbranchen kräver lagen att personalliggaren förs elektronsikt, för övriga brancher kan den föras elektroniskt eller manuellt i bokform.
- I den elektroniska varianten måste alla händelser loggas, så att det framgår vem som har gjort en ändring och när. Det går alltså inte att göra en egen liggare i Excel eller något liknande program.
- Personalliggare ska vid en revision kunna presenteras för skattemyndigheten personal vid kontroll på arbetsplatsen
- Skattemyndigheten lägger sig inte i vilket system som används bara kraven uppfylls. Det finns inga krav på passersystem eller kortläsare.
- För byggbranchen ska det vara en elektronisk personalliggaren och skall föras på jobb över fyra prisbasbelopp och där byggherren är en juridisk person. Det betyder att arbete för privatpersoner inte berörs av den nya lagen. Det är byggherren som har ansvaret för att den förs. Byggherren kan delegera ansvaret till en totalentreprenör.