Personalliggare med automatisk in- och utcheckning i mobilen
Det enklaste sättet att uppfylla Skatteverkets krav på personalliggare är att satsa på Nubas mobilapp. Appen är lätt att använda och innehåller allt som företaget behöver för korrekt rapportering.
Med Nuba förs liggaren helt automatiskt. Medarbetarna behöver bara närma sig arbetsplatsen med mobilen i fickan för bli automatiskt incheckade. På samma sätt sker automatisk utcheckning när användaren lämnar platsen.
Enklare än så blir det inte!
Nuba erbjuder inte bara marknadens bästa och enklaste elektroniska personalliggare i app-form. Ni får även tillgång till tidrapportering för att snabbt och smidigt kunna exportera korrekta arbetstider. Dessutom kan arbetsledare i realtid hålla koll på vilka medarbetare som är på plats, både i appen och på webben.
- Personalliggare i enlighet med Skatteverkets regler
- Perfekt för medarbetare som saknar Bank-ID, t. ex. utländsk personal
- Positionering – se teamet på karta
- Godkänd av fackförbund
- Helt automatisk – räcker att ha mobilen i fickan
Bygg
Verkstad
Restaurang
Livsmedelsgrossist
Kom igång snabbt – såhär gör du:
Registrera företagskonto
Registrera ett företagskonto i Nuba. Detta går snabbt och enkelt, och är helt gratis i 30 dagar.
Välj arbetsplatser & användare
När kontot är skapat får du ett SMS med lösenord. Då loggar du in på nuba.se från en dator och lägger upp en eller flera arbetsplatser samt användare.
Stämpla in och ut
Nu är det bara att sätta igång! Användarna sköter personalliggaren genom att checka in och ut med mobilappen. Den som vill kan de slå på automatisk in- och utcheckning.
Aktuell status
Användare som är tillagda som administratörer i Nuba kan alltid se vilka som är incheckade, både i appen och på webben.
Vid Skatteverkets kontrollbesök
När Skatteverket kommer för kontroll kan vem som helst av de incheckade användarna enkelt visa upp personalliggaren i sin mobil.
Ta ut tider för löner & fakturering
Nuba fungerar även som stämpelklocka, så vill ni exportera rapporterad tid som underlag för löner och fakturering, går detta på ett kick.
Bra att veta om personalliggare
- Personalliggaren ska visa tydligt vilka personer som är verksamma i näringsverksamheten, med namn och personnummer, samt vilka tider dessa medarbetare är verksamma.
- För byggbranchen kräver lagen att personalliggaren förs elektronsikt. För övriga brancher kan den föras elektroniskt eller manuellt i bokform.
- I den elektroniska varianten måste alla händelser loggas, så att det framgår vem som har gjort en ändring och när. Det går alltså inte att göra en egen liggare i Excel eller liknande program.
- Vid revision ska personalliggaren kunna presenteras för Skattemyndigheten personal i samband med kontroll på arbetsplatsen.
- Skattemyndigheten lägger sig inte i vilket system som används, så länge kraven uppfylls. Det finns inga krav på passersystem eller kortläsare.
- För byggbranchen, som alltså har krav på elektronisk personalliggare, ska denna ska föras vid jobb över fyra prisbasbelopp och där byggherren är en juridisk person. Det betyder att arbete för privatpersoner inte berörs av den här lagen. Det är byggherren som har ansvaret för att personalliggaren förs. Byggherren kan delegera ansvaret till en totalentreprenör.