Support Admin2017-12-19T15:48:50+00:00

Support för administratörer

Vi hoppas att du känna att det är enkelt att komma igång att administrera.

Som administratör lägger du upp användare, arbetsplatser, se ser var och team-medlemmar checkar in och ut samt att du snabbt tar ut rapporter.

Glöm inte att du alltid kan klicka på ’?’för mer hjälp när du är inloggad på nuba.se

Om du har problem att komma igång eller om du inte hittar svaret på din fråga nedan, tveka inte att kontakta oss.

Det snabbaste sättet att förstå hur enkelt Nuba är att du skapar en plats och själv testar att checka in och ut.
Logga in på nuba.se med ditt mobilnummer och det lösenord som du fick via sms när du registrerade dig.

1. Börja med att lägga till platsen där du är just nu.

  1. Logga in och klicka på fliken ”Platser och aktiviteter”
  2. Klicka på ”Lägg till” så ser du ett formulär till höger som du använder för att lägga till en ny plats.
  3. Skriv platsens namn och smskod (ex. 2 första bokstäver i namn)
  4. Klicka på lilla kartan och skriv in din nuvarande adress i fältet högst upp. Välj rätt adress, kontrollera på karta att den är på rätt geografisk plats. Klicka på ”OK” Klicka på spara

2.  Checka in på platsen du just skapade. Om du är osäker på hur du gör för att checka in, klicka här

Nu kan du, när du loggar in på nuba.se se under fliken ”Hem” se, hur din incheckning registreras på en karta med tidpunkter etc. Eventuellt måste du ladda om sidan för att se informationen.

3. Checka ut.

Om du nu laddar om webbsidan ser du att din status har ändrats till ”utcheckad”och din kartmarkör har blivit röd. Gröna markörer betyder incheckad och röda utcheckade.

4. Nu har du koll på Nuba!

Nu är det bara att lägga till de personer som ska rapportera sin tid och de platser som de ska jobba på.
Så fort du har skrivit in en medarbetares mobilnummer får han eller hon info via SMS och kan börja använda Nuba med en gång!

Vanliga frågor

Kan man lägga till tider för OB?2018-04-09T14:54:18+00:00

Ja, gå in under inställningar, allmänna inställningar och sen normal arbetstid. När detta är gjort kommer du se tiderna i rapporten Normal Arbetstid

Hur rapporterar man in frånvaro?2017-02-08T16:14:42+00:00

Man skapar en ny plats med typ: Frånvaro. Logga in på nuba.se, klicka på fliken platser, klicka på skapa ny. Namnge frånvaron (ex Sjuk) välj platstyp ”Frånvaro”

Kan jag som administratör också checka in och ut?2017-02-08T16:14:13+00:00

Ja, absolut

Hur ställer jag SMS eller mail notiser till mig när personal inte är på plats vid in eller utcheckning?2017-02-08T16:13:50+00:00

Öppna upp din egna användare och välj hur du vill ha notiserna under ”larm”

Kan jag skicka meddelande till mina användare?2017-02-08T16:13:18+00:00

Det är enkelt. Öppna aktuell användare och klicka på ”skicka SMS”

Hur gör jag för att min personal inte skall glömma att checka in och ut?2017-02-08T16:12:27+00:00

De kan själva ställa in påminnelser under ”mina inställningar” på nuba.se

Kan vi vara flera personer som administrerar?2017-02-08T16:10:06+00:00

Inga problem, se bara till att de som skall kunna administrera har behörighet ”administratör”

Hur gör jag för att lägga till, ändra eller ta bort personer som skall kunna checka in och ut?2017-02-08T16:09:38+00:00

Logga in på nuba.se. Klicka på fliken ”Administration”.
För att lägga till ny användare, klicka ”Användare” och sedan på den gröna knappen med ”+”.
För att ändra eller ta bort en användare, markera aktuell och välj ”ändra” eller ”ta bort”.

Hur gör jag för att skicka ut ett nytt lösenord till mina användare?2017-02-08T16:09:06+00:00

Logga in på nuba.se. Öppna aktuell användare och klicka på ”nytt lösenord”

Jag kan inte logga in på nuba.se2017-02-08T16:08:25+00:00
  • Tänk på att skriv ditt mobilnummer på rätt sätt. Ex: ”0707654321”
  • Du saknar konto. Skapa ett nytt konto på nuba.se eller se till att din administratör lägger till din som användare
  • Du har fel eller gammalt lösenord. Du får snabbt ett nytt genom att sms ”nuba reset” utan citat tecken till 71200