Om oss

Karpet AB bildades 2009, då som ett konsultbolag inom telekom. Vi på Karpet insåg tidigt att det fanns en uppenbar brist i de mobila lösningar för tidrapportering som fanns då. På den tiden byggde mobila tjänster på SMS. Inget fel med det men problemet var att användarna kunde rapportera tid utan att vara på vara på rätt plats. För de klassiska stämpelklockorna var detta inget problem eftersom de var fastskruvade vid ingången till arbetsplatsen. Med vår erfaret från telekom visste vi att det fanns en lösning på problemet och vi insåg direkt affärsnyttan. Så vi bestämde oss för att investera vår egen tid, energi och pengar för att skapa Nuba.

Vi förstod direkt att för att lyckas behövde vi skapa en lösning som var buslätt att använda. Om lösningen är krånglig blir det lätt fel och det viktigaste är att systemet visar riktiga tider med rätt antal arbetade timmar.  

2012 lanserade vi Nuba. Det började som en SMS-tjänst, eftersom långt ifrån alla hade en smartphone. Ganska snart skapade vi vår första version av appen. Numera är positionering via SMS längre inte tillåtet på grund av GDPR. Möjligheten att rapportera tid med SMS finns kvar men numera utan möjlighet till position.

Personalliggare och stämpelklocka i ett enda knapptryck

Redan 2013 byggde vi in personalliggarefunktionalitet i Nuba.  Det var helt naturligt eftersom på det sättet kan våra kunder lösa kravet på personalliggare och få med arbetade tider i ett enda knapptryck. Fördelen med kombinera tidrapportering med personalliggaren är att  personalliggaren blir rätt eftersom användarnas incitament är att få lön för arbetad tid det gör att våra kunder undviker skatteverkets avgifter vid kontroll. Vår personalliggare fungerar oavsett bransch. För byggbranchen fungerar den något annorlunda eftersom byggbranchen har krav på elektronisk personalliggare med arbetsplats-id.

Utvecklar ständigt Nuba efter våra kunders behov

Varje dag arbetar vi för att göra Nuba bättre. Vi utvecklar funktioner som våra kunder efterfrågar och vi har alltid vår grundidé i tankarna – Att Nuba ska vara så enkelt som möjligt att använda. Nu har vi tagit enkelheten så lång att användarna bara behöver ha med sig mobilen i fickan, för nu finns möjligheten att bli automatiskt in och utstämplade när de kommer och lämnar sin arbetsplats.

Lite fakta

Nuba är utvecklat av Karpet AB org.nummer: 556783-6050.
Karpet AB ägs av Mathias af Jochnick och Petter Strömberg.

Kontoret ligger centralt i Stockholm på Holländargatan 33

Karpet AB har vuxit dynamiskt utan externa pengar. Omsättningen ökar stabilt med ca 30% per år. Idag har vi över 400 företag som varje dag använder Nuba för tidrapportering och personalliggare.

Har du frågor om oss eller Nuba, tveka inte, kontakta oss direkt på info@nuba.se eller ring oss på 08-559 23 120