Vanliga frågor2018-04-11T17:57:31+02:00

FAQ – Vanliga frågor

Välj kategori:

Hur gör vi för att komma igång med automatisk in- och utcheckning2019-06-11T15:53:03+02:00

Man slår på funktionen i appen:

  1. Gå in på inställningar (Kugghjulet)
  2. Välj ”Påminnelser & automatik”
  3. Välj inställning för in resp ut.
  4. Välj vilka platser det skall ske under ”Favoritplatser”

Tänk på att platstjänster är påslagna i mobilen samt att batterisparläge är avstängt.

 

Hur kommer det sig att jag kan åka så långt från platsen innan något händer?2019-06-11T15:55:17+02:00

Hanteringen av s.k geofence hanteras olika av olika mobilmodeller. Till exempel så kan det dröja några minuter innan det sker på vissa modeller. Detta på grund av att de bara genomför kontrollen med vissa intervall för att spara batterier. Det innebär att om man åker fort från en plats kan man komma ganska långt innan automatiken slår till. Men över tid påverkar detta inte den inrapporterade tiden eftersom samma intervall sker både på in och utcheckning.

Automatisk in & utcheckning fungerar inte2019-06-11T16:16:56+02:00

Automatisk in och utcheckning fungerar inte som det är tänkt om batterisparläge är påslaget i mobilen.

Iphone: Säkerställ att platstjänster för Nuba är satt till ”Alltid” i mobilens inställningar

Android: Slå på platstjänster för Nuba och stäng av batterioptimering/strömsparläge för Nuba i mobilens inställningar.

Här kan du läsa hur stänger av i din mobil.

 

För vissa mobilmodeller kan man behöva checka in och ut några gånger manuellt innan automatiken fungerar som den ska.

Varför tar det så lång tid innan något händer?2019-06-11T15:58:31+02:00

Hanteringen av s.k geofence hanteras olika av olika mobilmodeller. Till exempel så kan det några minuter i vissa mobilmodeller. Detta på grund av att de bara genomför kontrollen med vissa intervall för att spara batterier. Över tid påverkar detta inte den inrapporterade tiden eftersom samma intervall sker både på in och utcheckning.

Varför fungarar det bara ibland?2019-06-11T15:59:49+02:00

Det beror normalt sett på att platsen inte ligger helt rätt eller att platsens noggrannhet är för hög. Åtgärda felet genom att kontrollera att platsen ligger helt rätt och om så behövs, minska platsens noggrannhet.

Varför fungerar det inte på alla platser?2019-06-11T16:00:15+02:00

Platsbaserade påminnelser och automatisk in- och utcheckning fungerar bara på ”platser” som har en geografisk tillhörighet. Det går inte att använda för ”Aktiviteter” eller ”Frånvaro” eftersom de saknar bestämd position.

Varför blir jag in och utcheckad trots att jag är kvar på arbetsplatsen?2019-06-11T16:01:34+02:00

Normalt sett beror det på att mobilen mobilen då och då får gps mottagning, och däremellan har mottagning i mobilnätet och att platsen ligger lite snett. Dessa problem avhjälps genom att justera var platsen ligger samt sänka platsens noggrannhet.

 

Varför fungerar inte ”måste vara på plats” tillsammans med automatiskt utcheckning?2019-06-11T16:05:45+02:00

Det beror på att automatisk utcheckning sker när man befinner sig utanför godkänt avstånd från platsen (utanför ringen). Lösningen är att användarna inte måste vara på plats för att checka ut alternativt att de checkar ut manuellt innan de lämnar.

Kan jag som admin förhindra att automatisk in- och utcheckning?2019-05-14T15:33:19+02:00

Absolut. Logga in på nuba.se som admin. klicka på ”Inställningar”->”Företagets inställningar”. Avmarkera rutan ”Platsbaserad automatisk in- och utcheckning”

Varför måste användarna själva slå på automatisk in & utcheckning?2019-06-13T10:34:21+02:00

Det beror både på integritets- och tekniska skäl. Enligt lag skall in och utcheckning ske på anmodan från användaren på grund av positionering. Det tekniska skälen beror på att användaren kan alltid sätta på flygplasläget eller stänga av platstjänster  i sin mobil och då fungerar inte positionering.

För att se om en automatik har används vid en utcheckning kan admin se det under ”Arbetspass”. Då blir det en svart ikon med en mobil.

Kan man lägga till tider för OB?2018-04-09T14:54:18+02:00

Ja, gå in under inställningar, allmänna inställningar och sen normal arbetstid. När detta är gjort kommer du se tiderna i rapporten Normal Arbetstid

Hur rapporterar man in frånvaro?2017-02-08T16:14:42+01:00

Man skapar en ny plats med typ: Frånvaro. Logga in på nuba.se, klicka på fliken platser, klicka på skapa ny. Namnge frånvaron (ex Sjuk) välj platstyp ”Frånvaro”

Kan jag som administratör också checka in och ut?2017-02-08T16:14:13+01:00

Ja, absolut

Hur ställer jag SMS eller mail notiser till mig när personal inte är på plats vid in eller utcheckning?2017-02-08T16:13:50+01:00

Öppna upp din egna användare och välj hur du vill ha notiserna under ”larm”

Kan jag skicka meddelande till mina användare?2017-02-08T16:13:18+01:00

Det är enkelt. Öppna aktuell användare och klicka på ”skicka SMS”

Hur gör jag för att min personal inte skall glömma att checka in och ut?2017-02-08T16:12:27+01:00

De kan själva ställa in påminnelser under ”mina inställningar” på nuba.se

Hur exporterar data från Nuba?2017-02-08T16:11:52+01:00

Du kan enkelt få ut rapporter till Excel eller i csv-format. Ta fram din rapport och klicka ”Exportera” och välj format.

Hur gör jag för att lägga till, ändra eller ta bort platser?2017-02-08T16:11:28+01:00

Logga in på nuba.se. Klicka på fliken ”Administration”
För att lägga till en ny plats, klicka ”platser” och sedan på den gröna knappen med ”+”. För att spara platsen måste du bestämma platsens position, det gör du genom att klicka på den lilla kartan till höger.
För att ändra eller ta bort en plats, markera aktuell och välj ”ändra” eller ”ta bort”.

Kan vi vara flera personer som administrerar?2017-02-08T16:10:06+01:00

Inga problem, se bara till att de som skall kunna administrera har behörighet ”administratör”

Hur gör jag för att lägga till, ändra eller ta bort personer som skall kunna checka in och ut?2017-02-08T16:09:38+01:00

Logga in på nuba.se. Klicka på fliken ”Administration”.
För att lägga till ny användare, klicka ”Användare” och sedan på den gröna knappen med ”+”.
För att ändra eller ta bort en användare, markera aktuell och välj ”ändra” eller ”ta bort”.

Hur gör jag för att skicka ut ett nytt lösenord till mina användare?2017-02-08T16:09:06+01:00

Logga in på nuba.se. Öppna aktuell användare och klicka på ”nytt lösenord”

Jag kan inte logga in på nuba.se2017-02-08T16:08:25+01:00
  • Tänk på att skriv ditt mobilnummer på rätt sätt. Ex: ”0707654321”
  • Du saknar konto. Skapa ett nytt konto på nuba.se eller se till att din administratör lägger till din som användare
  • Du har fel eller gammalt lösenord. Du får snabbt ett nytt genom att sms ”nuba reset” utan citat tecken till 71200
Jag kan inte logga in på nuba.se eller i Nubas mobil-app2017-02-08T10:26:50+01:00
  • Du har skrivit ditt mobilnummer fel. Det måste skrivas in på rätt sätt Ex: ”0707654321”
  • Du saknar konto hos Nuba. Se till att du läggs till som användare på nuba.se
Hur gör jag för att få ett nytt lösenord?2017-02-08T10:29:58+01:00
  • Skriv ett vanligt sms med texten ”nuba reset” och att det skicka till nummer 71200 eller 0737-49 44 40 om du har Comviq.
  • Om du inte får något nytt lösenord, ring oss på 08-559 23 120 så löser vi det tillsammans
Jag kan inte checka ut eller in för min mobil kan inte ta position.2017-02-08T10:35:58+01:00
  • Se till att positioneringstjänster, wifi och GPS är påslagna.
  • Kontrollera att du har kontakt med din operatör. Forsätter problemen försök få GPS-kontakt utomhus eller checka in/ut med SMS, se ovan.
Automatisk in och utcheckning fungerar inte2019-01-15T10:37:51+01:00

Iphone: Säkerställ att platstjänster för Nuba är satt till ”Alltid” i mobilens inställningar

Android: Slå på platstjänster för Nuba och stäng av batterioptimering/strömsparläge för Nuba i mobilens inställningar. Här kan du läsa hur du gör för de olika tillverkarna:

https://dontkillmyapp.com

 

Jag kan inte välja någon plats när jag skall checka in2017-02-08T10:30:34+01:00
  • Om det inte finns någon plats upplagd kan du inte checka in. Din administratör kan lägga till nya platser på nuba.se
  • Du saknar dataförbindelse. Se till att du får dataförbindelse och öppna nuba-appen på nytt.
Hur gör jag för att se hur min arbetade tid?2017-02-08T10:38:33+01:00
  • Du kan se dina prel. tider under fliken ‘rapporter’ nuba.se eller i appen
Platsen som jag skall checka in på saknas i listan över platser2017-02-08T10:34:14+01:00
  • Platsen är inte upplagd eller så har den tagits bort. Platser administreras från nuba.se av din administratör
  • Du finns med i en grupp där aktuell plats inte finns med, detta kan din administratör lösa åt dig
Jag får ”kan inte kontakta servern” när jag försöker checka in/ut2017-02-08T10:34:54+01:00
  • Kontrollera att du har tillgång till internet i din mobil. (testa med tex aftonbladet.se) Om du inte kan få igång internet kan du checka in och ut med SMS, se ovan.
Jag är orolig för att jag glömmer att checka ut och in2017-02-08T10:37:56+01:00
  • Om du använder appen, sätt på check-in och check-ut påminnelse (under inställningar i appen)
  • Alla kan få tidstyrda sms-påminnelser. Logga in på nuba.se och klicka på ‘mina inställningar’.
Jag har glömt att checka ut. Hur kan jag redigera min tid i efterhand?2017-02-08T10:37:29+01:00
  • Det beror på viken behörighet din administratör har gett dig. Om du saknar behörighet kan din administratör göra det. Tidpunkten ändras på nuba.se
Min mobil är inte tillgänglig. Hur kan jag checka in/ut?2017-02-08T10:36:58+01:00
  • Logga in med ditt mobilnummer och lösenord i en annan mobil som har appen installerad, glöm inte att logga ut från appen när du är klar. Tryck på ’Logga ut’ som du hittar genom att välja kugghjulet nere till höger
  • Logga in på nuba.se från en dator. Klicka på fliken ”arbetspass” och lägg till ny händelse genom att klicka på den gröna knappen med -+-. Ange plats och tidpunkt