Vanliga frågor 2018-04-11T17:57:31+00:00

FAQ – Vanliga frågor

Välj kategori:

Jag kan inte logga in på nuba.se eller i Nubas mobil-app 2017-02-08T10:26:50+00:00
  • Du har skrivit ditt mobilnummer fel. Det måste skrivas in på rätt sätt Ex: ”0707654321”
  • Du saknar konto hos Nuba. Se till att du läggs till som användare på nuba.se
Hur gör jag för att få ett nytt lösenord? 2017-02-08T10:29:58+00:00
  • Skriv ett vanligt sms med texten ”nuba reset” och att det skicka till nummer 71200 eller 0737-49 44 40 om du har Comviq.
  • Om du inte får något nytt lösenord, ring oss på 08-559 23 120 så löser vi det tillsammans
Jag kan inte välja någon plats när jag skall checka in 2017-02-08T10:30:34+00:00
  • Om det inte finns någon plats upplagd kan du inte checka in. Din administratör kan lägga till nya platser på nuba.se
  • Du saknar dataförbindelse. Se till att du får dataförbindelse och öppna nuba-appen på nytt.
Platsen som jag skall checka in på saknas i listan över platser 2017-02-08T10:34:14+00:00
  • Platsen är inte upplagd eller så har den tagits bort. Platser administreras från nuba.se av din administratör
  • Du finns med i en grupp där aktuell plats inte finns med, detta kan din administratör lösa åt dig
Jag får ”kan inte kontakta servern” när jag försöker checka in/ut 2017-02-08T10:34:54+00:00
  • Kontrollera att du har tillgång till internet i din mobil. (testa med tex aftonbladet.se) Om du inte kan få igång internet kan du checka in och ut med SMS, se ovan.
Jag kan inte checka ut eller in för min mobil kan inte ta position. 2017-02-08T10:35:58+00:00
  • Se till att positioneringstjänster, wifi och GPS är påslagna.
  • Kontrollera att du har kontakt med din operatör. Forsätter problemen försök få GPS-kontakt utomhus eller checka in/ut med SMS, se ovan.
Min mobil är inte tillgänglig. Hur kan jag checka in/ut? 2017-02-08T10:36:58+00:00
  • Logga in med ditt mobilnummer och lösenord i en annan mobil som har appen installerad, glöm inte att logga ut från appen när du är klar. Tryck på ‘Logga ut’ som du hittar genom att välja kugghjulet nere till höger
  • Logga in på nuba.se från en dator. Klicka på fliken ”arbetspass” och lägg till ny händelse genom att klicka på den gröna knappen med -+-. Ange plats och tidpunkt
Jag har glömt att checka ut. Hur kan jag redigera min tid i efterhand? 2017-02-08T10:37:29+00:00
  • Det beror på viken behörighet din administratör har gett dig. Om du saknar behörighet kan din administratör göra det. Tidpunkten ändras på nuba.se
Jag är orolig för att jag glömmer att checka ut och in 2017-02-08T10:37:56+00:00
  • Om du använder appen, sätt på check-in och check-ut påminnelse (under inställningar i appen)
  • Alla kan få tidstyrda sms-påminnelser. Logga in på nuba.se och klicka på ‘mina inställningar’.
Hur gör jag för att se hur min arbetade tid? 2017-02-08T10:38:33+00:00
  • Du kan se dina prel. tider under fliken ‘rapporter’ nuba.se eller i appen
Jag kan inte logga in på nuba.se 2017-02-08T16:08:25+00:00
  • Tänk på att skriv ditt mobilnummer på rätt sätt. Ex: ”0707654321”
  • Du saknar konto. Skapa ett nytt konto på nuba.se eller se till att din administratör lägger till din som användare
  • Du har fel eller gammalt lösenord. Du får snabbt ett nytt genom att sms ”nuba reset” utan citat tecken till 71200
Hur gör jag för att skicka ut ett nytt lösenord till mina användare? 2017-02-08T16:09:06+00:00

Logga in på nuba.se. Öppna aktuell användare och klicka på ”nytt lösenord”

Hur gör jag för att lägga till, ändra eller ta bort personer som skall kunna checka in och ut? 2017-02-08T16:09:38+00:00

Logga in på nuba.se. Klicka på fliken ”Administration”.
För att lägga till ny användare, klicka ”Användare” och sedan på den gröna knappen med ”+”.
För att ändra eller ta bort en användare, markera aktuell och välj ”ändra” eller ”ta bort”.

Kan vi vara flera personer som administrerar? 2017-02-08T16:10:06+00:00

Inga problem, se bara till att de som skall kunna administrera har behörighet ”administratör”

Hur gör jag för att lägga till, ändra eller ta bort platser? 2017-02-08T16:11:28+00:00

Logga in på nuba.se. Klicka på fliken ”Administration”
För att lägga till en ny plats, klicka ”platser” och sedan på den gröna knappen med ”+”. För att spara platsen måste du bestämma platsens position, det gör du genom att klicka på den lilla kartan till höger.
För att ändra eller ta bort en plats, markera aktuell och välj ”ändra” eller ”ta bort”.

Hur exporterar data från Nuba? 2017-02-08T16:11:52+00:00

Du kan enkelt få ut rapporter till Excel eller i csv-format. Ta fram din rapport och klicka ”Exportera” och välj format.

Hur gör jag för att min personal inte skall glömma att checka in och ut? 2017-02-08T16:12:27+00:00

De kan själva ställa in påminnelser under ”mina inställningar” på nuba.se

Kan jag skicka meddelande till mina användare? 2017-02-08T16:13:18+00:00

Det är enkelt. Öppna aktuell användare och klicka på ”skicka SMS”

Hur ställer jag SMS eller mail notiser till mig när personal inte är på plats vid in eller utcheckning? 2017-02-08T16:13:50+00:00

Öppna upp din egna användare och välj hur du vill ha notiserna under ”larm”

Kan jag som administratör också checka in och ut? 2017-02-08T16:14:13+00:00

Ja, absolut

Hur rapporterar man in frånvaro? 2017-02-08T16:14:42+00:00

Man skapar en ny plats med typ: Frånvaro. Logga in på nuba.se, klicka på fliken platser, klicka på skapa ny. Namnge frånvaron (ex Sjuk) välj platstyp ”Frånvaro”

Kan man lägga till tider för OB? 2018-04-09T14:54:18+00:00

Ja, gå in under inställningar, allmänna inställningar och sen normal arbetstid. När detta är gjort kommer du se tiderna i rapporten Normal Arbetstid