Frågor & svar

Är det krångligt att komma igång eller om det är något som inte funkar?
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna.
 
Om du inte orkar leta eller inte hittar det du letar efter, ring oss på 08-559 23 120, vi hjälper gärna till!

Rapportera tid

  • Du har skrivit ditt mobilnummer fel. Det måste skrivas in på rätt sätt Ex: ”0707654321”
  • Du saknar konto hos Nuba. Se till att du läggs till som användare på nuba.se
  • Skriv ett vanligt sms med texten ”nuba reset” och att det skicka till nummer 71200 eller 0737-49 44 40 om du har Comviq.
  • Om du inte får något nytt lösenord, ring oss på 08-559 23 120 så löser vi det tillsammans
  • Se till att positioneringstjänster, wifi och GPS är påslagna.
  • Kontrollera att du har kontakt med din operatör. Forsätter problemen försök få GPS-kontakt utomhus eller checka in/ut med SMS, se ovan.

 

  • Iphone: Säkerställ att platstjänster för Nuba är satt till ”Alltid” i mobilens inställningar
  • Android: Slå på platstjänster för Nuba och stäng av batterioptimering/strömsparläge för Nuba i mobilens inställningar. Här kan du läsa hur du gör för de olika tillverkarna: https://dontkillmyapp.com
  • Om det inte finns någon plats upplagd kan du inte checka in. Din administratör kan lägga till nya platser på nuba.se
  • Du saknar dataförbindelse. Se till att du får dataförbindelse och öppna nuba-appen på nytt.
  • Du kan se dina prel. tider under fliken ‘rapporter’ nuba.se eller i appen
  • Platsen är inte upplagd eller så har den tagits bort. Platser administreras från nuba.se av din administratör
  • Du finns med i en grupp där aktuell plats inte finns med, detta kan din administratör lösa åt dig
  • Kontrollera att du har tillgång till internet i din mobil. (testa med tex aftonbladet.se)
  • Om du inte kan få igång internet kan du checka in och ut med SMS, se ovan.
  • Om du använder appen, sätt på check-in och check-ut påminnelse (under inställningar i appen)
  • Alla kan få tidstyrda sms-påminnelser. Logga in på nuba.se och klicka på ‘mina inställningar’.
  • Det beror på viken behörighet din administratör har gett dig. Om du saknar behörighet kan din administratör göra det. Tidpunkten ändras på nuba.se
  • Logga in med ditt mobilnummer och lösenord i en annan mobil som har appen installerad, glöm inte att logga ut från appen när du är klar. Tryck på ’Logga ut’ som du hittar genom att välja kugghjulet nere till höger
  • Logga in på nuba.se från en dator. Klicka på fliken ”arbetspass” och lägg till ny händelse genom att klicka på den gröna knappen med ”+”. Ange plats och tidpunkt

Nej, absolut inte. Din position registreras endast när du checkar in och ut eller använder nubas larmfunktion, aldrig annars. Det innebär att Nuba tar och skickar din position endast på din anmodan.

Det beror antagligen på att det är en äldre mobil som vi inte stödjer längre. Du kan ladda ner en äldre version av appen här

Rapportera tid

  • Du har skrivit ditt mobilnummer fel. Det måste skrivas in på rätt sätt Ex: ”0707654321”
  • Du saknar konto hos Nuba. Se till att du läggs till som användare på nuba.se
  • Skriv ett vanligt sms med texten ”nuba reset” och att det skicka till nummer 71200 eller 0737-49 44 40 om du har Comviq.
  • Om du inte får något nytt lösenord, ring oss på 08-559 23 120 så löser vi det tillsammans
  • Se till att positioneringstjänster, wifi och GPS är påslagna.
  • Kontrollera att du har kontakt med din operatör. Forsätter problemen försök få GPS-kontakt utomhus eller checka in/ut med SMS, se ovan.

 

  • Iphone: Säkerställ att platstjänster för Nuba är satt till ”Alltid” i mobilens inställningar
  • Android: Slå på platstjänster för Nuba och stäng av batterioptimering/strömsparläge för Nuba i mobilens inställningar. Här kan du läsa hur du gör för de olika tillverkarna: https://dontkillmyapp.com
  • Om det inte finns någon plats upplagd kan du inte checka in. Din administratör kan lägga till nya platser på nuba.se
  • Du saknar dataförbindelse. Se till att du får dataförbindelse och öppna nuba-appen på nytt.
  • Du kan se dina prel. tider under fliken ‘rapporter’ nuba.se eller i appen
  • Platsen är inte upplagd eller så har den tagits bort. Platser administreras från nuba.se av din administratör
  • Du finns med i en grupp där aktuell plats inte finns med, detta kan din administratör lösa åt dig
  • Kontrollera att du har tillgång till internet i din mobil. (testa med tex aftonbladet.se)
  • Om du inte kan få igång internet kan du checka in och ut med SMS, se ovan.
  • Om du använder appen, sätt på check-in och check-ut påminnelse (under inställningar i appen)
  • Alla kan få tidstyrda sms-påminnelser. Logga in på nuba.se och klicka på ‘mina inställningar’.
  • Det beror på viken behörighet din administratör har gett dig. Om du saknar behörighet kan din administratör göra det. Tidpunkten ändras på nuba.se
  • Logga in med ditt mobilnummer och lösenord i en annan mobil som har appen installerad, glöm inte att logga ut från appen när du är klar. Tryck på ’Logga ut’ som du hittar genom att välja kugghjulet nere till höger
  • Logga in på nuba.se från en dator. Klicka på fliken ”arbetspass” och lägg till ny händelse genom att klicka på den gröna knappen med ”+”. Ange plats och tidpunkt

Nej, absolut inte. Din position registreras endast när du checkar in och ut eller använder nubas larmfunktion, aldrig annars. Det innebär att Nuba tar och skickar din position endast på din anmodan.

Administrera Nuba

Ja, gå in under inställningar, allmänna inställningar och sen normal arbetstid. När detta är gjort kommer du se tiderna i rapporten Normal Arbetstid

Man skapar en ny plats med typ: Frånvaro. Logga in på nuba.se, klicka på fliken platser, klicka på skapa ny. Namnge frånvaron (ex Sjuk) välj platstyp ”Frånvaro”

 

Öppna upp din egna användare och välj hur du vill ha notiserna under ”larm”

-Det är enkelt. Öppna aktuell användare och klicka på ”skicka SMS”

De kan själva ställa in påminnelser under ”mina inställningar” på nuba.se

Inga problem, se bara till att de som skall kunna administrera har behörighet ”administratör”

Logga in på nuba.se. Klicka på fliken ”Administration”.
För att lägga till ny användare, klicka ”Användare” och sedan på den gröna knappen med ”+”.
För att ändra eller ta bort en användare, markera aktuell och välj ”ändra” eller ”ta bort”.

Logga in på nuba.se. Öppna aktuell användare och klicka på ”nytt lösenord”

 

  • Tänk på att skriv ditt mobilnummer på rätt sätt. Ex: ”0707654321”
  • Du saknar konto. Skapa ett nytt konto på nuba.se eller se till att din administratör lägger till din som användare
  • Du har fel eller gammalt lösenord. Du får snabbt ett nytt genom att sms ”nuba reset” utan citat tecken till 71200

Administrera Nuba

Ja, gå in under inställningar, allmänna inställningar och sen normal arbetstid. När detta är gjort kommer du se tiderna i rapporten Normal Arbetstid

Man skapar en ny plats med typ: Frånvaro. Logga in på nuba.se, klicka på fliken platser, klicka på skapa ny. Namnge frånvaron (ex Sjuk) välj platstyp ”Frånvaro”

 

Öppna upp din egna användare och välj hur du vill ha notiserna under ”larm”

-Det är enkelt. Öppna aktuell användare och klicka på ”skicka SMS”

De kan själva ställa in påminnelser under ”mina inställningar” på nuba.se

Inga problem, se bara till att de som skall kunna administrera har behörighet ”administratör”

Logga in på nuba.se. Klicka på fliken ”Administration”.
För att lägga till ny användare, klicka ”Användare” och sedan på den gröna knappen med ”+”.
För att ändra eller ta bort en användare, markera aktuell och välj ”ändra” eller ”ta bort”.

Logga in på nuba.se. Öppna aktuell användare och klicka på ”nytt lösenord”

 

  • Tänk på att skriv ditt mobilnummer på rätt sätt. Ex: ”0707654321”
  • Du saknar konto. Skapa ett nytt konto på nuba.se eller se till att din administratör lägger till din som användare
  • Du har fel eller gammalt lösenord. Du får snabbt ett nytt genom att sms ”nuba reset” utan citat tecken till 71200

Automatisk in/utcheckning

Man slår på funktionen i appen:

  1. Gå in på inställningar (Kugghjulet)
  2. Välj ”Påminnelser & automatik”
  3. Välj inställning för in resp ut.
  4. Välj vilka platser det skall ske under ”Favoritplatser”

Tänk på att platstjänster är påslagna i mobilen samt att batterisparläge är avstängt.

Hanteringen av s.k geofence hanteras olika av olika mobilmodeller. Till exempel så kan det dröja några minuter innan det sker på vissa modeller. Detta på grund av att de bara genomför kontrollen med vissa intervall för att spara batterier. Det innebär att om man åker fort från en plats kan man komma ganska långt innan automatiken slår till. Men över tid påverkar detta inte den inrapporterade tiden eftersom samma intervall sker både på in och utcheckning.

Automatisk in och utcheckning fungerar inte som det är tänkt om batterisparläge är påslaget i mobilen.

  • Iphone: Säkerställ att platstjänster för Nuba är satt till ”Alltid” i mobilens inställningar
  • Android: Slå på platstjänster för Nuba och stäng av batterioptimering/strömsparläge för Nuba i mobilens inställningar.
  • För vissa mobilmodeller kan man behöva checka in och ut några gånger manuellt innan automatiken fungerar som den ska.
  • Hanteringen av s.k geofence hanteras olika av olika mobilmodeller. Till exempel så kan det några minuter i vissa mobilmodeller. Detta på grund av att de bara genomför kontrollen med vissa intervall för att spara batterier. Över tid påverkar detta inte den inrapporterade tiden eftersom samma intervall sker både på in och utcheckning.

 

Det beror normalt sett på att platsen inte ligger helt rätt eller att platsens noggrannhet är för hög. Åtgärda felet genom att kontrollera att platsen ligger helt rätt och om så behövs, minska platsens noggrannhet.

  • Platsbaserade påminnelser och automatisk in- och utcheckning fungerar bara på ”platser” som har en geografisk tillhörighet. Det går inte att använda för ”Aktiviteter” eller ”Frånvaro” eftersom de saknar bestämd position.

Normalt sett beror det på att mobilen mobilen då och då får gps mottagning, och däremellan har mottagning i mobilnätet och att platsen ligger lite snett. Dessa problem avhjälps genom att justera var platsen ligger samt sänka platsens noggrannhet.

Det beror på att automatisk utcheckning sker när man befinner sig utanför godkänt avstånd från platsen (utanför ringen). Lösningen är att användarna inte måste vara på plats för att checka ut alternativt att de checkar ut manuellt innan de lämnar.

Absolut. Logga in på nuba.se som admin. klicka på ”Inställningar”->”Företagets inställningar”. Avmarkera rutan ”Platsbaserad automatisk in- och utcheckning”

  • Det beror både på integritets- och tekniska skäl. Enligt lag skall in och utcheckning ske på anmodan från användaren på grund av positionering. Det tekniska skälen beror på att användaren kan alltid sätta på flygplasläget eller stänga av platstjänster i sin mobil och då fungerar inte positionering.
  • För att se om en automatik har används vid en utcheckning kan admin se det under ”Arbetspass”. Då blir det en svart ikon med en mobil.

Automatisk in/utcheckning

Man slår på funktionen i appen:

  1. Gå in på inställningar (Kugghjulet)
  2. Välj ”Påminnelser & automatik”
  3. Välj inställning för in resp ut.
  4. Välj vilka platser det skall ske under ”Favoritplatser”

Tänk på att platstjänster är påslagna i mobilen samt att batterisparläge är avstängt.

Hanteringen av s.k geofence hanteras olika av olika mobilmodeller. Till exempel så kan det dröja några minuter innan det sker på vissa modeller. Detta på grund av att de bara genomför kontrollen med vissa intervall för att spara batterier. Det innebär att om man åker fort från en plats kan man komma ganska långt innan automatiken slår till. Men över tid påverkar detta inte den inrapporterade tiden eftersom samma intervall sker både på in och utcheckning.

Automatisk in och utcheckning fungerar inte som det är tänkt om batterisparläge är påslaget i mobilen.

  • Iphone: Säkerställ att platstjänster för Nuba är satt till ”Alltid” i mobilens inställningar
  • Android: Slå på platstjänster för Nuba och stäng av batterioptimering/strömsparläge för Nuba i mobilens inställningar.
  • För vissa mobilmodeller kan man behöva checka in och ut några gånger manuellt innan automatiken fungerar som den ska.
  • Hanteringen av s.k geofence hanteras olika av olika mobilmodeller. Till exempel så kan det några minuter i vissa mobilmodeller. Detta på grund av att de bara genomför kontrollen med vissa intervall för att spara batterier. Över tid påverkar detta inte den inrapporterade tiden eftersom samma intervall sker både på in och utcheckning.

 

Det beror normalt sett på att platsen inte ligger helt rätt eller att platsens noggrannhet är för hög. Åtgärda felet genom att kontrollera att platsen ligger helt rätt och om så behövs, minska platsens noggrannhet.

  • Platsbaserade påminnelser och automatisk in- och utcheckning fungerar bara på ”platser” som har en geografisk tillhörighet. Det går inte att använda för ”Aktiviteter” eller ”Frånvaro” eftersom de saknar bestämd position.

Normalt sett beror det på att mobilen mobilen då och då får gps mottagning, och däremellan har mottagning i mobilnätet och att platsen ligger lite snett. Dessa problem avhjälps genom att justera var platsen ligger samt sänka platsens noggrannhet.

Det beror på att automatisk utcheckning sker när man befinner sig utanför godkänt avstånd från platsen (utanför ringen). Lösningen är att användarna inte måste vara på plats för att checka ut alternativt att de checkar ut manuellt innan de lämnar.

Absolut. Logga in på nuba.se som admin. klicka på ”Inställningar”->”Företagets inställningar”. Avmarkera rutan ”Platsbaserad automatisk in- och utcheckning”

  • Det beror både på integritets- och tekniska skäl. Enligt lag skall in och utcheckning ske på anmodan från användaren på grund av positionering. Det tekniska skälen beror på att användaren kan alltid sätta på flygplasläget eller stänga av platstjänster i sin mobil och då fungerar inte positionering.
  • För att se om en automatik har används vid en utcheckning kan admin se det under ”Arbetspass”. Då blir det en svart ikon med en mobil.

Prisfrågor

Med aktiv användare menas den som checkat in eller ut minst vid ett tillfälle under kalendermånad eller har roll Administratör

Inte alls omöjligt. Vi ger rabatt från 10 användare. Hör av er till oss för pris.

Prova Nuba gratis i 30 dagar. Ni är inte förbundna att göra något köp, och vi ber inte om några kortuppgifter. Efter provperioden bestämmer du själv om du vill fortsätta eller inte.

Självklart. Både via telefon och e-post. Har behov att få en demo eller kom-i-gång hjälp ordnar vi det över telefon eller så kommer vi ut till er.

För användare som läggs upp som underentreprenörer betalar ni halva priset -> 64,50 per aktiv användare och månad.

Nej, om du väljer att fortsätta efter gratisperioden kommer du betala via faktura månadsvis efterskott.

Prisfrågor

Med aktiv användare menas den som checkat in eller ut minst vid ett tillfälle under kalendermånad eller har roll Administratör

Inte alls omöjligt. Vi ger rabatt från 10 användare. Hör av er till oss för pris.

Prova Nuba gratis i 30 dagar. Ni är inte förbundna att göra något köp, och vi ber inte om några kortuppgifter. Efter provperioden bestämmer du själv om du vill fortsätta eller inte.

Självklart. Både via telefon och e-post. Har behov att få en demo eller kom-i-gång hjälp ordnar vi det över telefon eller så kommer vi ut till er.

För användare som läggs upp som underentreprenörer betalar ni halva priset -> 64,50 per aktiv användare och månad.

Nej, om du väljer att fortsätta efter gratisperioden kommer du betala via faktura månadsvis efterskott.

Visar hur det ser ut när en medarbetare är incheckad via automatisk tidrapportering via appen.

Ladda ner appen